چگونه از روابط عمومی در بازاریابی بهره ببریم؟

برای اینکه با مردم، سازمان‌ها و سایر برندهای موجود در بازار رابطه خوبی برقرار کنید، باید از واحد روابط عمومی (pr) قدرتمندی برخوردار باشید. روابط عمومی به عنوان فرزند خلف بازاریابی به شما کمک می‌کند تصویر دوستانه، پشتیبان و قابل اطمینان از برند خود در ذهن مخاطبانتان به جای بگذارید. روابط عمومی قوی میزان تاثیرگذاری تبلیغات‌ را هم افزایش می‌دهد.

pr نقش مهمی در ایجاد یک ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communication) ایفا می‌کند. با ما همراه باشید تا در ادامه با این بخش و تاثیر خارق‌العاده‌اش در تلاش‌های بازاریابی آشنا شوید.

روابط عمومی دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

وظایف روابط عمومی بازاریابی

بخش روابط عمومی یا همان pr شما وظیفه خطیری بر عهده دارد. این واحد باید از جریان‌های خبری و رسانه‌های مختلف نهایت استفاده را ببرد تا شما و محصولات‌تان را به مردم معرفی کند. علاوه بر این باید بستری بسازد که در آن یک ارتباط قوی و سازنده با مردم، دیگر سازمان‌ها و رسانه‌ها ایجاد کند.

اهمیت روابط عمومی، این ابزار قدرتمند در بازاریابی این است که به مدیریت آگاهانه و گسترش اطلاعات مربوط به یک فرد یا یک سازمان درمیان مردم کمک شایانی می‌کند و رابطه میان آن با مخاطبانش را محکم و قوی حفظ می‌کند.

اگر بخواهیم به وظایفی که بر دوش روابط عمومی است اشاره کنیم، لازم است موارد زیر را نام ببریم:

  • طراحی پلن استراتژیک برای کمپین‌های تبلیغاتی
  • نوشتن متن سخنرانی‌ها و مقالاتی که قرار است در مطبوعات منتشر شوند
  • پاسخ درست به سوالات و انتقادات مردم، مطبوعات و سازمان‌های دیگر
  • سازماندهی و شرکت در کنفرانس‌های مطبوعاتی، نمایشگاه‌ها، تورها و بازدیدها
  • مصاحبه‌ها کردن و سخنرانی در کنفرانس‌های مطبوعاتی
  • اطلاع‌رسانی به مخاطبان در مورد فرصت‌های تبلیغاتی جدید و پیشرفت کمپین‌های PR
  • آنالیز پوشش رسانه‌ای و پیشنهاد برای بهبود عملکرد آن
  • کمک به انجام تحقیقات بازار
  • برقراری ارتباط موثر با مشتریان و کارمندان

پس فرق روابط عمومی با بازاریابی در این است که …

روابط عمومی یکی از ابزارهای بازاریابی است. بازاریابی مسئولیت تبلیغات، بازاریابی مستقیم، فروش محصول و هر فعالیتی که به اهداف بازاریابی سازمان ربط پیدا می‌کند را بر عهده دارد و روابط عمومی وظیفه دارد تا پوشش رسانه‌ای و مدیریت شهرت را به نفع سازمان انجام دهد و روابط خوبی با مردم و دیگر سازمان‌ها برقرار کند.

بازاریابی قصد دارد مشتریان بالقوه را جذب و نگه‌داری کند و آنها را مجاب به خرید یا انجام هر اقدامی کند که به نفع بخش فروش است. این در حالی است که روابط عمومی در تلاش است تا با مشتریان، رسانه‌ها، کارمندان و سهامداران رابطه مثبت، سازنده و پایدار ایجاد کند و آنها را راضی و خوشنود نگه دارد و با مدیریت درست کانال‌های ارتباطی بر شهرت برند بیافزاید.

مردم هرآنچه از طریق کانال‌های روابط عمومی مانند مقالات، کنفرانس‌ها و اخبار رسانه‌ها گفته می‌شود را بیشتر قبول می‌کنند و می‌پذیرند. چراکه این باور در ذهن آن‌ها شکل گرفته که هدف غایی تبلیغات و تلاش‌های بازاریابی از این قسم فروش بیش‌تر است و مقالات و مطالب بیان شده در کنفرانس‌ها و سمینارها از غنا بیشتری برخوردار هستند.

می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را برای تلاش‌های بازاریابی صورت گرفته محاسبه کرد. اما این کار را برای فعالیت‌های روابط عمومی نمی‌توان انجام داد، چون هدف اصلی این بخش دست‌یابی به شهرت خوب است، نه فروش بالا!

برنامه‌های بازاریابی معمولا اثر کوتاه مدتی دارند، اما فعالیت‌های روابط عمومی ماندگارتر هستند.

نقش روابط عمومی در بازاریابی چیست؟

نقش pr در بازاریابی

مهم‌ترین نقش روابط عمومی در بازاریابی این است که بدون پرداخت هزینه‌‌های گزاف شما را قادر می‌سازد تا مستقیماً نزد مردم شناخته شوید و به عنوان منبعی قابل‌استناد در بازار به حساب بیایید.

برای اینکه به عنوان واحد روابط عمومی pr در تلاش‌های بازاریابی‌تان موفق عمل کنید، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • با انتقال نظرات و انتقادات مردم به بخش تولید، به رشد و شکوفایی محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید، کمک کنید.
  • شبکه ارتباطی‌تان را تا جایی که امکان دارد گسترش دهید و بر کانال‌های ارتباطی‌تان بیافزایید.
  • ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار کنید و از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. دیدن یک مقاله یا شنیدن خبری از شما در رسانه‌ها، اعتماد و توجه مردم را به سمت‌تان جلب خواهد کرد.
  • رویدادها و سمینارهای برگزار کنید تا هم وجهه برندتان را خوب نشان دهید و هم ارتباطات بیشتری به دست آورید.
  • از طریق چاپ آگهی تبلیغاتی و انتشار آن در رسانه‌های جمعی، سازماندهی رخدادادها (نمایشگاه‌ها، گردهمایی‌ها و…) و بهره‌گیری از عناصر ارتباطات برندتان را به دیگران معرفی کنید.

نقش pr در تبلیغات چیست؟

حالا که نقش روابط عمومی در بازاریابی را توضیح دادیم، بد نیست به نقش آن در تبلیغات نیز اشاره‌ای کنیم. چراکه تبلیغات هم یکی دیگر از ابزارهای مهم بازاریابی به حساب می‌آید.

اگر ارزش خبر یا پیام تبلیغاتی که قرار است در رسانه‌ها انتشار پیدا کند، بالا باشد، برای درخشیدن تنها به یک چیز نیاز خواهید داشت و آن چیزی نیست جز پشتیبانی واحد روابط عمومی‌تان که اولاً رسانه‌های خوبی برای انتشار تبلیغات پیدا کرده و ثانیا با مخاطبانی که از طریق این تبلیغات جذب شده و سازمان‌هایی که متقاعد به همکاری شده‌اند، پیوند قوی برقرار کند.

به کمک تکنیک‌های pr می‌توانید از رقابت‌ها سربلند بیرون بیایید، حمایت‌های مالی لازم را به دست آورید و به مرور زمان ارتباطات گسترده‌تری داشته باشید.

اهمیت همسویی تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی

یک مدیر روابط عمومی خوب با همسو کردن اهداف بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی و کمک به هماهنگ‌سازی فعالیت آنها باهم می‌تواند نقش خود را در بالا بردن شهرت برند، به نحو احسنت اجرا کند.

درست است که هر کدام از این بخش‌ها باید به طور مستقل فعالیت خود را انجام دهد، اما وجود هماهنگی و هم‌سویی میان آن‌ها قدرت کلام و تصویر برند را بیشتر خواهد کرد. وجود نگرش مشترک و هماهنگی در زمان‌بندی فعالیت‌ها و لحن کلام در تلاش‌های بازاریابی که هم شامل تبلیغات و هم شامل روابط عمومی می‌شود، در به ثمر نشستن آن‌ها کمک‌کننده خواهد بود.

سخن آخر

اگر می خواهید در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ موفق عمل کنید و فروش خود را به نقطه دل‌خواه‌تان برسانید باید بتوانید شهرت خوبی برای خود دست و پا کنید، اعتماد مردم را به خود جلب کنید و ارتباطات قوی در بازار برای خود به دست آورید. تیم روابط عمومی شما را در رسیدن به این مهم یاری می‌رساند. پس از این ابزار قوی بازاریابی هرگز غافل نشوید.

0 Points


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *